Opgericht in 1932, onze historie van ruim 80 jaar vliegervaring

Even in het kort enkele feiten en hoogtepunten uit onze rijke clubgeschiedenis.

De EAC-m werd op 28 september 1932 als “Noord-Brabantsche Aero Club” (NBAC) opgericht door o.a. Frits Philips, zelf een enthousiast sportvlieger. Dit gebeurde naar aanleiding van het voltooien van de aanleg van vliegveld “Welschap” bij Eindhoven op 10 september 1932. De aanleg van het nieuwe vliegveld had ruim ƒ 160.000,00 (± € 72.605,00) gekost.

De nieuwe vereniging had tot doel het (sport)vliegen in deze regio te bevorderen. Op 30 april 1933 werd een eigen clubhuis in gebruik genomen dat ” ’t Schuurke” gedoopt werd. Het gebouwtje zou op 8 november 1968 opgevolgd worden door een nieuw gebouw, de “Fly-Inn”. Op 21 maart 1938 werd de naam veranderd in “Eindhovensche Aero Club” (EAC), een vereniging waarin motor- én zweefvliegen werd beoefend. De nieuwe voorzitter wordt Frits Philips.

Na 29 augustus 1939 kon vanwege de oorlogsdreiging niet gevlogen worden. Pas in september 1947 werd weer een vliegtuig aangeschaft, een Piper “Cub” en in 1948 werd het weer opgeknapte clubhuis “’t Schuurke” weer in gebruik genomen. Frits Philips, onze latere Erevoorzitter, was een van de “bouwpastoors”. De combinatie motor- en zweefvliegen bleek na verloop van tijd niet ideaal en in mei 1973 werd besloten de EAC op te splitsen in 2 aparte verenigingen, de “Eindhovense Aero Club-motorvliegen” (EAC-m) en de “Eindhovense Aero Club-zweefvliegen” (EAC-z). De eerste officiële vergadering van de EAC-m werd gehouden op 30 juni 1973. EAC-z staakte haar activiteiten in 2018.

De EAC-m verhuisde in 1984, het jaar van de opening van Eindhoven Airport, naar Eindhoven Airport. In 1988 werd het gebouw uitgebreid met een eigen toren en een nieuw leslokaal. Nog één van de vele hoogtepunten: op zondag 29 april 1990 landden 2 Piper “Archer II” sportvliegtuigen op Eindhoven. Het waren vliegtuigen die door 4 leden van de EAC-m vanuit Fort Worth, Texas (USA) via Canada, Groenland, IJsland, de Far Öer eilanden en Engeland naar Eindhoven zijn gevlogen. De vliegtuigen kregen de registraties PH-DVE en PH-SNE. (In juli 2003 werd de -DVE verkocht naar Spanje, en de –SNE werd in juli 2004 verkocht.)

In augustus 2004, na 20 jaar, verhuisde de EAC-m opnieuw en ging (weer terug) naar de Vliegbasis Eindhoven. De EAC-m betrok na maandenlang durende opknapwerkzaamheden en verbouwingen (hoofdzakelijk in eigen beheer uitgevoerd) een “nieuw” gebouw (573), een voormalig gebouw van 334 Squadron van de Koninklijke Luchtmacht (KLu).