Voor privévliegers zijn er twee verschillende bewijzen van bevoegdheid (brevetten). Voor beide kun je bij ons de vliegopleiding volgen.
De PPL (Private Pilot License) is een wereldwijd brevet dat wordt erkend door de ICAO. Je kunt er overal in Europa mee vliegen. In de rest van de wereld kun je gemakkelijk gelijkstelling verkrijgen met het lokale PPL brevet.
De LAPL (Light Aircraft Pilot License) is een Europees brevet dat voldoet aan de eisen van de EASA. Buiten Europa kun je er niet mee vliegen.
Beide brevetten geven je de bevoegdheid niet-commerciële vluchten uit te voeren. Je kunt solo vliegen of met vrienden. Maar je mag niet tegen betaling passagiers meenemen.
De LAPL is een goede basis voor een privévlieger. Er zitten wat beperkingen aan (zoals maximaal startgewicht 2000 kg, maximaal 3 passagiers, na het behalen van het brevet eerst 10 uur solo vliegen voordat er passagiers mee mogen), maar daar zul je in de praktijk weinig last van hebben. Eventueel kun je het brevet later uitbreiden met een aantekening voor nachtvliegen of aerobatics.
De PPL geeft echter meer groeimogelijkheden. Als je wilt leren instrumentvliegen of vlieginstructeur wilt worden, zul je eerst je PPL moeten halen. Dat is ook zo als je een vervolgopleiding wilt doen naar een commercieel brevet, zoals een CPL voor beroepsvliegers of een ATPL voor verkeersvliegers. Deze brevetten kun je overigens niet behalen bij de EAC-m ATO.
Voor een PPL is minimaal 45 uur vlieginstructie vereist, voor een LAPL slechts 30 uur. Als je een heel snelle leerling bent, is dit een belangrijk voordeel. Houd er echter rekening mee dat de meeste leerling-vliegers meer dan 45 lesuren nodig hebben voordat ze hun brevet halen, ook als het om een LAPL gaat.
De theorieopleiding en radiotelefonie-eisen zijn voor beide brevetten gelijk.
Om precies te zijn: het brevet dat je bij ons haalt, heet PPL(A) SEP, of LAPL(A) SEP. Het geldt voor vliegtuigen met één propeller die wordt aangedreven door een zuigermotor. De A staat voor Aircraft (dus bijvoorbeeld geen helikopter of ballon), SEP staat voor Single Engine Piston (dus bijvoorbeeld niet twee straalmotoren).